Subscribe News Feed Subscribe Comments

Hari ini dan Semalam..

Hari ini sabtu dan semalam jumaat.Berbeza pada nama.Bg aku, kedua-dua hari ini langsung tiada jurang yang memisahkan, sama dan serupa. Semalam? Apa agaknya yang aku buat semalam?

19/06/09(Jumaat):

SUBUH
Trittttt!!!!!Trittttt!!!!!Trittttt!!!!!Jam menunjukkan pukul 5.30 a.m. Bunyi alarm langsung tidak berkesan untuk membangunkan aku yang terus lena dibuai mimpi indah yang ntah pape tp masih mampu membuatkan mata terkatup rapat dan mulut merembeskan sisa air basi yang meloyakan.Alangkah bagusnya kalau aku ingat balik apa yang aku mimpi malam tu. Sebelum ni, kalau nak diingatkan balik, semua mimpi aku memang langsung tak logik dan x masuk akal,sama la tu.Eh!! Apa la yang aku melalut ni, dah namanya mimpi, memang la x logik,ntah pape la kan aku ni.Dah, berbalik pada cerita aku, jam 6.oo a.m, roh aku yang terbang entah ke mana tadi, kembali ke jasad, dan aku tersedar.Bunyi alarm aku matikan dengan mata yang masih lagi kuyu dan mimpi memanggil-manggil aku untuk terus menghabiskan perjalanan aku di dimensi yang berbeza.Aku akhirnya rebah jua, tewas pada asukan minda yang terus meratah pemikiran aku yang berkacau bilau, ditambah lagi dengan keempukan bantal dan kedinginan pagi yang terus meresap ke dalam tulang sumsumku. Kok!!! Kok!! Kok!! Bunyi ketukan pada locker aku yang berulang-ulang terus dpat menewaskan mimpi aku yang memang mempunyai kuasa yang sangat hebat. Memang tidak lain dan tidak bukan, ketukan itu dari kawan aku yang memang busy body. Kalau tak yang sorang tu, sorang yang lagi satu.Tiap-tiap hari memang macam ni. Mengalahkan mak aku pulak.Seolah-olah mereka ni dah diberi upah untuk membangunkan aku. Jam 6.20, aku tersedar sepenuhnya walaupun mata masih lagi mamai mencari-cari jam.Aku menggagahkan diri untuk bangun. Kelihatan katil kawan-kawanku kosong , memang xde tempat lain la diorang ni, kat surau la jawabnya. Aku memang liat sgat untuk turun subuh ke surau baru-baru ni, ntah la kenapa. Mungkin disebabkan oleh perasaan malas yang bercampur baur dengan pemikiran tidak matang aku yang selalu menyalahkan ketinggian bilik aku(Tingkat 3) tanpa sebab yang mapan. Aku solat di bilik seperti biasa. Andai sejadah ada mata untuk melihat, pasti dia meluat melihat aku yang asyik menggunakannya walaupun mempunyai sepasang kaki yang masih kuat untuk ke surau. Selepas habis menunaikan tanggungjawab aku, seperti biasa, katil menjadi mangsa..


KELAS FIM

Jam menunjukkan pukul 7.30 a.m, aku tersedar kali kedua tanpa alarm yang sentiasa setia mengejutkan aku.Melihatkan waktu bergerak semakin pantas, aku, bagaikan terkena kejutan elektrik 1000 volt,terus bergegas ke bilik air yang memang sentiasa bertakung dan melecehkan pergerakan aku.Selepas mandi dan bersiap-siap se-ensemnya, aku terus bergegas ke kelas FIM tanpa mengendahkan kawan-kawan aku yang lain. AX202, tempat yang tidak kan lupus dalam memori aku buat selama-lamanya.Minggu sebelumnya, aku tersilap mengatur langkahku ke SMAWP, walaupun kebenarannnya hanya berlaku pada hari rabu.Dalam perjalanan ke AX202, aku terserempak dengan kawan sekelas yang baru sahaja selesai menghantar tutorial kimia yang 2 soalannya masih belum berjawab oleh aku. Aku tidak berfikir panjang dan terus ke kelas. Hari itu ustazah mengajar seperti biasa. Ada masanya aku memberi sepenuh perhatian dan ada masanya otak aku terawang-awang ke dunia khayalan yang tidak berkesudahan. Maklumlah, walaupun ustazah mengajar dengan penuh semangat dan keyakinan, namun semua itu terlalu sukar untuk ditafsirkan disebabkan kebosanan mencecah tahap yang melampau.Aku hanya melihat dengan mata kepala tanpa sedikitpun menggunakan hatiku yang mungkin telah keras seperti batu. Dah la, bila time ustazah tu tanya soalan, terkedu lidah aku dibuatnya.nasib baik la boleh dijawab walaupun terpaksa diperli oleh ustazah disebabkan suaraku yang terlalu perlahan walaupun merdu.Apabila diumumkan kelas telah kehabisan, hatiku berasa lega sekali.

KELAS BIO LAB

Selepas tamatnya kelas FIM, aku bergegas ke CS untuk menghantar tutorial kimia yang masih tidak lengkap. Bersamaku,rakan seperjuangan yang juga senasib dengan aku.Tapi aku tidaklah seteruk beliau yang masih banyak soalan untuk disiapkan. Tidak lain dan tidak bukan, inisiatif yang terbaik ialah meniru ( Syhhhh!). Selepas habis membuang kerisauanku sejauhnya, aku terus ke kelas Bio Lab dengan kelewatan sebanyak 5 minit, bolehla dimaafkan.Penerangan baru bermula aku melangkah masuk.Kelam kabutla mencari tempat untuk duduk.Penerangan panjang lebar oleh lecturer dihayati oleh aku sebaik-baiknya walaupun telah melebamkan mata aku untuk membacanya malam sebelumnya. Experiment(Exp) hari tu memang sangat menarik dan sangat ntah pape. Memang kejap gila la. Mulanya kami kena ketuk kaki dengan tukul comel yang telah disediakan. Exp ni memang sangat seronok, siap boleh main-main lagi.Aku juga tidak melepaskan peluang untuk merasai deria tindak balas kaki aku yang sememangnya kuat berjalan. Yang kelakarnya, kaki seorang kawan aku ni, langsung tidak memberikan sebarang respon walaupun telah berulang kali diketuk oleh kami termasuk lah lecterur. Aku sendiri terpinga-pinga, tak tau sebabnya.Ada masalah la tu. Exp seterusnya tentang kesusahan menelan air liur but kali kedua. Cubala buat, susah tau. Air yang disediakan untuk experiment tersebut terpaksa diminum oleh aku disebabkan kedahagaan yang amt sangat.Exp lain. macam biasa la, senang sangat-sangat. Malas lah aku nak huraikan satu-persatu, nanti panjang la pulak kan. Clas Bio LAb hari tu habis 30 minit awal kot kalau tak silap.Masa yang banyak lebih tu dimanfaatkan oleh aku untuk menyiapkan 1st Bio Lab yang masih belum siap. Bukan tak siap,tapi sebab dapat Madam yang cerewat, kenala aku betul-betulkan balik ape yang salah.

PETANG DAN MALAM

Selepas puas meredah lautan manusia di masjid Kolej Islam, aku akhirnya tersampai juga ke bilik selepas memanjat tangga dengan keletihan dan kepayahan. Bila dingatkan balik, bila khutbah dibacakan, aku hanya segar 5 minit, selepas itu kepalaku tersentak-sentak menahan kemengantukan yang wajib menyerang dikala khutbah berkumandang. Petang itu, aku tidak berbuat apa-apa. Hanya berdating dengan laptop aku, menyiapkan tugasan FIM yang begitu senang tapi susah bagiku. Nasib baik la satu tu dah siap, tinggal satu lagi la. Tidak lama kemudian, kawan sekelasku yang merangkap ketua, datang untuk sama-sama menyiapkan kerja yang susah tapi senang baginya itu. Keadaannya menjadikan kesusahanku berkurang.Petang itu juga, aku, bersama teman seangkatan yang senasiib pergi ke STAD untuk mendaftar kelas tilawah yang terlewatkan oleh kami mengesannya. Kesungguhan kami petang itu, akhirnya tidak dibalas dengan kegembiraan, sebaliknya kekecewaan apabila diberitahu pendaftaran itu bermula pada hariisnin. Dah la letih, penat pulak tu. Balikla kitorang ke bilik dengan kefrustsan yang mendidih-didih dan senyuman yang dibuat-buat.Aku tak tau la, kenapa susah sangat nak daftar kelas tilawah ni. Tak daftar kan baru tau. Selepas solat asar, aku seperti biasa terus menghamparkan tubuh yang semakin berisi ini ke katil dan terus me-matjeninkan diri ke dunia ciptaan sendiri. Walaupun, kelihatan di tingkap, budak-budak 1st year menyihatkan badan mereka dengan bersukan, namun tidak terdetik langsung pun di hatiku untuk melakukannya. Jam 6.30, masa ini, badanku secara automatik akan berada di Cafe bersama teman-temanku untuk mengisi perut. Petang itu, tidak kelihatan ramai budak 1st year macam biasa. Mungkin masing-masing masih homesick pada rumah mereka yang tercinta. Pada malam itu, aku seperti biasa, tidak melakukan apa-apa yang patut dilakukan. Sempatla juga menelaah Math untuk persediaan kuiz pada minggu depan. Buat Math ni tak macam biology, memang best sangat-sangat, tak tau la kenapa. Mungkin sebab Math ni subjek kegemaran aku kot sejak sekolah rendah lagi. Selepas membuatkan otak aku berputar ligat menyelesaikan masalah Math, aku macam biasa la, memang tak boleh lari dari laptop kesayangan aku yang anti-virusnya akan tamat tempoh beberapa hari lagi. Mulalah aku search macam-macam, tapi yang penting chating memang tak boleh lari. Malam tu, mengadap laptop la aku sampai pukul berapa ntah. Next, aku ke bilik kawan aku yang memang sibuk dengan bisnes flightnya untuk menconfirmkan kesetujuan aku menempah tiket. Nasib baikla harganya tiket tu murah. Boleh la merasa naik Flight walaupun pernah 2 kali terbang sebelum ni. Lepas tu, diorang ni layan pulak cerita hantu, kenala join skali walaupun aku ni memang takut kat hantu. Cuak aku dibuatnya. Memang tak boleh control macho la masa tu. Takut siot. Lepas tu aku balik bilik dan tido macam biasa, walaupun imej hantu masih terngiang-ngiang dalam kepala otak aku. The end untuk ari jumaat..

20/06/09 (Sabtu)

Aku dah penat sangat tulis bende ni, nanti la aku cite balik, tp lebih kurang ari jumaat je...



2 comments:

shaf ai said...
This comment has been removed by the author.
shaf ai said...

bkpo remove? hahaha

Post a Comment

 
Aku dan Kau Berbeza... | TNB