Subscribe News Feed Subscribe Comments

Hujan..



Hari ini hujan turun jua setelah lama menyepi di sebalik sinaran cahaya matahari. Titisan air yg turun renyai-renyai menjadikan suasana yang sepi, berlagu perlahan-lahan oleh derapan air hujan yang langsung tidak malu untuk berhenti. Tanah yang dahulunya kelihatan gersang, segar kembali disapa oleh kelembutan dan kesejukan air hujan. Pokok2 bagai hidup semula disuntik oleh kemesraan ciptaan bernama air. Hujan seolah-olah memberi kekuatan kepada setiap penghuni alam untuk terus berjalan dan meneruskan kehidupan. Bagi insan yang bernama manusia, hujan memberi seribu satu jawapan kepada semua persoalan. Namun, hujan juga diertikan bagai sesuatu yang menimbulkan kekacauan dan kegundahan. Tatkala hujan, tiada apa yang bermain di fikiran selain kebasahan yang merimaskan. Rancangan yang berkaitan terpaksa dibatalkan hanya kerana satu sebab, hujan. Memang satu lumrah kehidupan yang sentiasa penuh dengan ketidakseimbangan. Satu kenyataan yang memang langsung tidak dapat dinafikan oleh pemikiran. Hujan disukai tetapi pada suatu ketika dibenci oleh hati-hati yang masih tidak mengerti akan keindahan dan keunikan ciptaan Ilahi.

Aku. Apa sebenarnya hujan bagiku. Ia sesuatu yang nyaman dan mendamaikan. Penyejuk kepada segala kekusutan yang bersimpulan. Hatiku bagai dibuai-buai oleh sesuatu perasaan yang tidak dapat dibayangkan tatkala hujan bersiulan. Hujan mengingatkanku akan suatu kenangan silam yang memang tidak dapat aku padamkan dari ingatan. Otakku masih segar akan coretan yg memang mengeletek perasaan.

Saat itu, aku masih bergelar pelajar sekolah rendah. Memang sudah menjadi rutin harianku menunggang basikal ke sekolah. Pada suatu pagi, hujan turun lebat sekali, seakan-akan menafikan pemergianku ke sekolah. Walaupun disapa ayah untuk sama-sama menaiki kereta bersama adik ke sekolah, namun hatiku tetap berdegil untuk menunggu hujan serik dan seterusnya pergi ke sekolah dengan basikal kesayanganku itu. Maklumlah, dah menjadi kebiasaanku ditambah lagi dengan rancanganku untuk berjalan-jalan bersama rakan2 selepas tamatnya sesi persekolahan. Apabila ku lihat hujan yg lebat beransur-ansur reda, aku apalagi, terus memecut basikal ke sekolah yang boleh la dikatakan dekat dengan rumahku itu. Namun, nasib agaknya tak menyebelahi aku kerana hujan yg bagaikan sudah letih itu tiba-tiba sahaja menjadi buas.

Aku terus menjadi kelam kabut mencari tempat untuk meneduhkan diri. Pada masa itu, aku langsung tidak berfikir apa-apa, kosong, hanya memecut basikalku selaju yg mungkin untuk sampai ke destinasi. Hari itu, nasibku begitu malang sekali, hujan yang tiba2 saja lebat itu, mengaburkan pandangan mataku sehingga menyebabkan basikalku terbabas ke dalam parit berdekatan dengan sekolah. Semua pakaian aku, buku2, habis basah kehitaman dek air longkang. Aduh, memang malu sangat2 time 2. Aku siap menangis lagi, maklumlah, budak kecik lagi. Mujurla masa 2, ada pakcik yang tolong aku. Hari 2, seperti biasa, aku tetap pergi ke kelas, setelah menyalin pakaian yg dibawa oleh ayahku yg terpaksa dtg secara tiba2. Dia bukannya simpati kt aku, siap perli aku lagi. Kesian kt aku masa 2. Nasib baikla xde ape yg cedera, kecuali basikalku yg terpaksa dibaiki setelah bermandi air longkang bersama tuannya yg tersyang..huhu.



Begitulah, kisah malang aku semasa hujan. Tak pasal2 kena mandi air longkang free. Bila time hujan je, mesti aku ingat dua benda, satu pasal accident ngn basikal ni la, n satu lg pasal benda yg memang sedih sgt2. Nntla, klu hujan lg, ak cite k. So, jgn plak cakap yg aku ni benci kt hujan. Dendam ckit2 2 ade la..huhu. Aku ni sebenarnya suka jgk la kt hujan, tp tgk keaadan la..da~

p/s : Klu band hujan 2memang aku suka dengar lagu diorag…hu3

2 comments:

shaf ai said...

wei...crita la ''hujan'' hk so lg!

zarif said...

nnt hujan lg bru ak cito deh..huhu

Post a Comment

 
Aku dan Kau Berbeza... | TNB