Subscribe News Feed Subscribe Comments

Kisah aku dan hantu gigi..


Malam tadi aku terjaga secara tiba-tiba. Jam masa tu menujukkan pukul 2.20 a.m. Adoi, macam mana la boleh mimpi pelik pulak kan. Jangan fikir bukan-bukan. Bukan mimpi basah k. Tu la tido tak basuh kaki sangat kan.(Selalu bukan basuh pn kan..huhu) Nak tau mimpi ape. Mimpi pasal hantu gigi.(jgn gelak k) Bukannya seram pun, kelakar ada lah. Siap joget-joget lagi hantu tu. Macam budak-budak la pulak kan mimpi pasal hantu gigi ni. Nak buat macam mana kan, da nak mimpi pasal bende tu. Nasib baik la tak mimpi pasal hantu kak limah kan, tak pun hantu karipap.(lagi la tak takut) Bila hantu tu nak mesin gigi aku, aku terus je tersedar. Terbangun je dari tido, sesuatu yang tidak diingini berlaku. Benda ni buat aku tak boleh tido sampai lah ke pagi.

Nak tau ape. Jeng3!!. Sakit gigi datang menyerang pada malam bulan mengambang. Patut pun aku mimpi pasal hantu gigi, rupa-rupanya, sakit gigi nak datang.Datang tak dijemput pulak tu. Sekurang-kurangnya bagi la salam dulu kan. Aish. Pastu,aku buat la bende yang sepatutnya. Berkumur la, berus gigi la, taruk ubat la, tu lah, ni lah. Tapi sakit ni memang kebal sangat-sangat. Tak mahu hilang jugak. Tension betul. Sakit woo..nak tido pun tak boleh. Kenape la sakit gigi ni bukan macam sakit perut ye. Kalau sakit perut, masuk jamban, buang ape yang sepatutnya, terus hilang kan. Ni tak, da buat macam-macam, tapi lagi sakit ada la. Tak boleh duduk diam aku semalam. Nasib baik la ada match bola kan, tapi gigi punya pasal, selera bola aku pun hilang ditelan kesakitan yang boleh menggugat keimanan.

Sebenarnya, gigi geraham aku yang satu ni memang dah berlubang pun. Tu pun disebabkan peristiwa malang yang dikatakan tak berbau tu. Nak cerita ke. Cerita je lah sikit.Cecite cecite. Sebelum ni aku ada la makan kat warung kat hostel aku. Kalau tak silap, malam tu aku makan nasi ayam kicap yang sedap.(perlu ke?) Makan punya makan, Krakk!! Tetiba je ada satu bunyi yang tidak disenangi. Masa tu tak rasa ape-ape lagi. Bila kunyah balik, tengok-tengok, aku tergigit batu yang jahat dan tidak berperikebatuan. Sampai berlubang gigi aku dibuatnya. Sakit sangat-sangat. Walaupun sakit, nasi malam tu berjaya dihabiskan dengan perasaan yang sedih memikirkan gigi aku yang malang ni. Kenapalah malang tak berbau kan. Kalau berbau wangi ke tetiba, boleh la aku detect awal-awal kan.(Salahkan pada bende yang tak sepatutnya).

Keesokan harinya, aku terus pergi klinik gigi UIA, tempat aku belajar. Maklumlah percuma kan. Aku pun tak tau la kenapa orang suka sangat benda percuma ni. Kalau sumua nak free macam mana la nak maju kan. Berbalik pada klinik gigi tadi, disebabkan doktor gigi yang banyak songeh, aku pun balik lah dengan gigi yang masih berlubang. Ada ke patut dia cakap buat appointment dulu la, tunggu tiga minggu lagi la, buat kat klinik luar la, awak comel la.Betul la ape yang doktor cakap tu kot. Mana la aku tahu bende-bende ni, maklumlah, pergi klinik gigi pun bukan selalu. Last pun masa aku kecik dulu. Sampai sekarang aku tak pergi klinik gigi lagi. Bukan ape, rasa macam da tak sakit kan gigi tu. Makan pun macam tak ada pape. Lubang kat gigi tu pun macam tertutup dengan sendiri..huhu. Sehinggalah semalam, bila sakit gigi kembali menghantui orang yang baik hati ini. Pagi tadi aku terjaga pukul 6.30. Dalam gigi yang sakit tu, boleh jugak aku tertido ye. Bagus la. Yang paling penting gigi aku da tak sakit.Happy!!

Sekarang untuk sudut pengisian. Ermm..sekarang baru aku perasan, yang aku tak pernah sakit gigi. Kali terakhir sakit gigi pun masa umur 6,7 tahun dulu.Lainlah kalau gigi tu baru nak tumbuh kan. Memang sakit la. Aku rasa majoriti orang pun macam ni.Jarang sakit gigi. Disebabkan perkara itu jarang berlaku, maka soal menjaga gigi macam kurang dan tidak diendahkan sangat. Betul. Kita selalu memberus gigi. Tapi perkara tu dah macam satu kewajipan kan. Memang la, siapa nak mulut berbau kan. Cuba bayangkan kalau kita bangun pagi mulut tak berbau dan plak-plak kat gigi tak ada. Adakah kita kisah untuk memberus gigi? Lagi satu, adakah memberus gigi itu sudah cukup untuk kita menjaga gigi? Contohnya macam aku ni. Aku ni dalam kategori tak pandai jaga gigi walaupun aku gosok gigi tiap hari sebab aku makan tak ingat dunia sehingga gigi boleh rosak. Nak cakap kat sini, nikmat yang Allah bagi tu tak kiralah gigi ke, apa ke, kita kenalah jaga baik-baik. Bila dah sakit barulah sedar betapa indahnya nikmat gigi tu kan. Masa elok dulu tak ambik kisah pun nak menjaganya kan. Itu lah manusia. Walaupun ujian tu datang lambat kita kenalah selalu bersedia kan macam gigi kita ni. Walaupun tak selalu sakit gigi, kita kenalah pandai menjaganya.Dulu, bila kawan tanya kat aku. Sakit apa yang paling sakit? Aku jawab sakit leher.Betul la kan. Tapi bila ditanya balik soalan yang sama lagi, for sure aku akan jawab.. sakit gigi !!!

4 comments:

Anonymous said...

funny!!

Mohd Naqib bin Mazlan said...

hahah..ak bru tgk cite hantu gigi kat tv....adoi2

ID T said...

tunggu 3 minggu la.."awak comel la"...haha...smpat plak akak tu ckp kan...seb baik prkara bnar...haha.

Anonymous said...

Hantu gigi yang ada kat tv(filem) tu ,,,aku rasa bukan hantu gigi...hantu rambut ada lah ..XD

Post a Comment

 
Aku dan Kau Berbeza... | TNB