Subscribe News Feed Subscribe Comments

Memandu Kereta vs SMS..


TrittTrittt!! TrittTritt!! Telefon bimbit berbunyi menandakan mesej masuk. Namun, kereta kancil terus dipandu laju tanpa mempedulikan mesej yang menunggu untuk dibaca . Tiba saja di lampu isyarat merah, kereta diberhentikan. Handfon diambil dan mesej terus dibaca. Rupa-rupanya mesej tu dari kawan aku yang mengajak aku keluar. Kawan aku sorang ni memang dah lama tak jumpa, sejak sekolah menengah lagi. Masa cuti panjang ni la, nak lepak-lepak dengan kawan lama kan, bila lagi. Maklumlah tempat belajar lain-lain. Cuti pun lain-lain. Boleh la nak melepaskan kerinduan kan( yela tu). Kali ni je cuti sama. Sebabnya kerajaan nak selaraskan semua cuti kat ipta. Adoi, nak bagi cuti pun lama-lama kan. Habis hilang semua momentum nak belajar.Cuti. Siapa tak suka cuti kan. Tapi cuti sampai 4 bulan, siapa la yang suka. Kalau orang yang tak tau nak buat apa tu, memang boleh mati disebabkan kebosanan yang terlampau.

PonnPonn!! PonnPonn!! Bunyi hon kereta belakang menusuk telinga aku. Rupa-rupanya lampu isyarat dah bertukar hijau. Aku bermesej dengan kawan aku sampai lupa yang aku tengah bawak kereta.Keluar bab cuti pulak tu..huhu. Tengok kereta kat depan, semua dah tak ada. Memang patut la kena hon. Bila aku gerak je kereta, lampu isyarat berkelip-kelip menandakan warna merah akan mengambil alih. Aku terus pecut kereta. Tengok-tengok, kereta belakang tak lepas lampu isyarat tadi. Padan muka. Siapa suruh hon aku sangat kan. Jahat la pulak aku ni. Tak apa la, dah nasib dia kan.Mesti tengah marah sangat-sangat tu.Minta maaf banyak-banyak ya bang. Tak sengaja.

Bila kereta tengah bergerak, handfon terus berbunyi. Aku apa lagi, sambil bawa kereta sambil bermesej dengan kawan aku tu. Sebelah tangan pegang stereng dan sebelah lagi pegang handfon. Wah, dua dalam satu, hebat tu(hebat la sangat kan). Tiba- tiba, datang kereta Toyota Hillux masuk sebelah kanan aku. Laju pulak tu. Apa lagi, brek mengejut la aku jawabnya. Serius, aku tak perasan langsung kereta tu masuk tadi. Nyaris-nyaris aku nak langgar kereta tu. Berapa inci lagi tu. Bahaya betul. Lepas tu, aku terus off handfon. Sebab benda ni la, aku hampir nak makan kereta orang tadi. Itu la, siapa suruh buat jahat kat pakcik tadi, kan dah kena.

Peristiwa tu berlaku 2 hari lepas. Sampai sekarang, bila bawak je kereta, aku akan offkan handfon aku. Da insaf dah. Trauma hari tu tak hilang-hilang lagi ni. Aku nak cakap sikit kat sini la.Majoriti orang ni memang suka bermesej atau menggunakan handfon ketika memandu kereta termasuklah aku sendiri. Mana tak nya, bila ada je mesej masuk, perasaan curiosity tu membuak-buak kan. Siapa la mesej aku ni? Apa dia nak? Tu la, ni la. Walaupun tak nak baca mesej tu, tapi secara automatiknya kita akan membuka dan membaca mesej tersebut walaupun tengah memandu kereta. Tak ada pun perasaan macam ni : Ehh, ada mesej, takpelah, aku tengah bawak kereta ni, nanti sampai aku baca la ok. Sama lah kalau ada orang call, kita akan terus angkat kan. Call ni takpelah, dia ade handsfree, ok la sikit kan. Tapi bahaya dia sama je rasanya. Guna handfon masa memandu kereta ni bahaya sebenarnya. Mana taknya, fokus tu bleh hilang. Eleh, SMS tak sampai pun seminit, tu pun bleh hilang fokus ke. Yang tak sampai seminit tu lah yang boleh buat kita accident. Ingat! Bila bawa kereta tu, every second count ok. Jangan perasan kita dah expert bawak kereta, kita boleh berSMS dan buat sesuka hati. Risikonya tetap ada.

Di Malaysia, kita jarang dengar orang accident sebab berSMS tapi kalau kat US tu, ramai yang dah meninggal dunia dan sebabnya hanya satu, berSMS ketika memandu. Aku ada baca yang ada kajian menunjukkan penggunaan handfon ketika memandu sama saja seperti kita mabuk sebab benda ni memberi gangguan pada konsentrasi. Masa tengah, drive otak kita kena focus dan tumpuan kita akan terganggu bila berSMS di handfon. Kita akan kurang peka dengan persekitaran sebab asyik duk tengok kat handfon tu. Kalau tak tahan nak SMS sangat tu, elok berhentikan lah kereta kat tepi kejap ok. Aku baca ada orang yang SMS sambil bawak motorsikal. Wah, aku takleh bayangkan, macam mana la tu. Mat rempit pun tak boleh buat tu. Tapi berani buat berani tanggung la. No texting while driving ok. Handfon boleh la topup, tapi nyawa boleh ke nak top up?

0 comments:

Post a Comment

 
Aku dan Kau Berbeza... | TNB