Subscribe News Feed Subscribe Comments

Aku dan Filem Melayu...


Semalam aku sempat meluangkan masa untuk tengok cerita Nur Kasih dan Dalam Mihrab Cinta. Orang lain dah lama tengok, aku baru nak tengok kan. Maklumlah sekarang dah kerja sambilan, tak sempat la nak tengok . Balik kerja je, terus tertidur keletihan. Takpelah, bukan cepat atau lambat tu yang penting kan, tapi apa pengajaran yang kita dapat ambil, tu lah yang paling utama. Betul tak. Aku tengok filem Melayu sekarang ni, bukannya mementingkan pengisian tapi keuntungan. Bila tayangan seminggu dah mencecah berjuta-juta ringgit mulalah heboh satu Malaysia. Filem tergempar tahun ni la, filem wajib tonton la, itulah, inilah. Padahal apa yang dibawa langsung tidak sampai malah lagi teruk, filem tu tak bagi apa-apa pun melainkan hiburan,gelak ketawa dan aksi semata-mata. Langsung tidak mengajak penonton untuk berfikir. Filem macam ni ok je bagi aku sebenarnya. Bila seharian penat bekerja, belajar atau buat aktiviti seharian, duduk sambil menonton filem sebegini, memang sesuatu yang boleh menenangkan fikiran dan mengurangkan tekanan. Tapi bila selalu dilambakkan dengan benda yang sama setiap masa, orang pun bosankan. Apabila ada filem Melayu baru keluar, seperti sudah tahu bagaimana ia berjalan. Tapi itulah filem Melayu. Memang kena terima hakikat.Alih-alih cinta. Alih-alih seram. Dan aku rasa filem seramlah yang paling banyak sehingga orang dah nak termuntah pun ada. Fikiran orang melayu sebenarnya telah diracuni cerita-cerita seperti ini sehingga nak pergi tandas malam-malam pun perlu berteman disebabkan hantu yang selalu malu untuk menampakkan dirinya sendiri. .huhu

Eh, dah jauh aku melalut ni. Sebenarnya nak cakap pasal filem-filem yang aku baru tonton semalam iaitu Nur Kasih. Aku sebenarnya bukan pengikut setia drama Nur Kasih ni macam kebanyakan orang. Jadi mungkin aura Nur Kasih tu aku tak berkesan dalam hati aku ni walaupun orang cakap filem ni bergerak dengan sendiri. Overall, bagi aku, filem ni ok je walaupun tak dapat buat aku menangis seperti orang lain. Ciri-ciri Islamik yang cuba dimasukkan memang bagus tetapi efek yang dilakukan tak berapa menjadi. Aku memang suka la apabila sebuah filem tu diterapkan dengan unsur Islamik dan berkisar tentang kehidupan. Kepada pelakon, tahniah sebab berjaya menjiwai watak walaupun aku rasa macam ada something je yang hilang.Tak tau la apa..huhu. Filem yang seterusnya aku sempat tengok ialah Dalam Mihrab Cinta dari Indonesia.Filem ni merupakan adaptasi dari novel oleh penulis terkenal Indonesia, Kang Abik yang turut menjadi pengarah filem ni. Bagi aku filem ni ok dan plotnya sangat simple. Watak utama dalam filem ni tidak terlalu diberi cabaran yang besar dan masalah yang dihadapi tidak terlalu serius. Tak seperti filem yang lain seperti Ayat-ayat cinta dan Ketika Cinta Bertasbih, watak utama lebih diberi banyak dugaan tidak kiralah dimasukkan ke dalam penjara ataupun bekerja siang malam untuk menyara keluarga..Bagi aku, kedua-dua filem memang best sebab banyak pengisian yang boleh kita dapat. Aku bukannya hendak membandingkan filem Malaysia dan Indonesia. Bagi aku dunia perfileman kedua-dua negara semakin lama semakin berkembang maju. Kedua-duanya ada cara yang berbeza dalam mempersembahkan karya masing-masing.

Aku tengok, Malaysia sangat kurang filem adaptasi dari novel seperti filem inggeris mahupun Indonesia. Adakah novel di Malaysia tidak berkualiti sehingga tidak boleh diangkat menjadi filem.Aku rasa ini tidak boleh menjadi alasan. Banyak novel di Malaysia mempunyai jalan cerita yang menarik sehingga mendapat status novel paling laris ataupun bestseller. Aku ni kalau cakap pasal filem adaptasi novel tak sah kalau tak sebut Ramlee Awang Mursyid kan. Bukan apa, nak sangat tengok novel RAM diangkat ke layar perak. Walaupun lebih kepada thriller, tetapi unsur Islamik tetap diterapkan. Wah, tak boleh bayangkan kalau Laksamana Sunan tu jadi live-action. Siapa yang sesuai jadi pelakon aku tak tahulah.Filem adaptasi novel dari Malaysia ni bukannya tak ada, ada sebenarnya.Tapi ia lebih kepada filem cinta. Contoh yang terbaru ialah Lagenda Budak Setan. Novel-novel yang lain lebih diadaptasi kepada drama. Mungkin ceritanya terlalu panjang sehingga terpaksa menjadi drama. Kenapa filem adaptasi novel kurang pulak? Mungkin pengarah di Malaysia takut hendak menerbitkan filem adaptasi kerana bimbang apa yang cuba dipertontonkan tidak sampai. Mungkin betul juga.Mana taknya, apabila tersilap buat atau ditokok tambah, maka akan berbunyilah suara-suara yang tidak senang didengar daripada peminat-peminat novel ataupun penulis itu sendiri.Maklumlah, penceritaan filem itu tidak mencapai ke tahap yang diiginkan. Kalau nak buat filem adaptasi novel pun susah baik aku buat filem sendiri, lagi senang kan..huhu.

Kalau di Hollywood, filem adaptasi novel seperti Harry Potter dah menjadi satu fenomena dunia. Sekarang pun dah sampai filem akhir yang akan ke pawagam tidak lama lagi. Tengok trailer macam gempak je.Huh! Tak sabar rasanya aku nak tengok walaupun aku bukanlah peminat tegar budak sihir yang popular ni. Malaysia bila lagi ye nak buat filem adaptasi yang hebat macam ni.Susah la awak, aksi yang betul-betul real memang susah nak buat dan lagi kena ada bajet yang banyak tau.Industri filem Malaysia tak setaraf lagi dengan Hollywood. Macam tu ye.emm. Kalau susah sangat sekurang-kurangnya buat la filem yang setaraf Ayat-Ayat Cinta ke. Aku rasa tak banyak pun aksi dalam filem tu..huhu. Nur Kasih tu macam mana?? Ermmm..Boleh la. Aku tengok sekarang banyak drama kat tv3 banyak menjurus kepada islamik dan keinsafan. Bagus la tu tapi kalau pelakon duk sama macam tu je tak berubah-ubah tak bagus juga tu kan. Kita bagi mesej yang baik kat orang lain tapi kita sendiri tak insaf.Macam mana tu. Apa-apa pun majulah industri filem untuk memartabatkan Islam itu sendiri.

p/s : Aku dengar filem baru KL Gangster, kutipan dah mencecah 10 juta, best sangat ke? Emm..

1 comments:

Anonymous said...

Cite nur kasih hampeh, x best langsung!

Post a Comment

 
Aku dan Kau Berbeza... | TNB