Subscribe News Feed Subscribe Comments

10 Racun Popular

10.Kacang Castor

Minyak Castor digunakan sebagai perasa tambahan di dalam gula-gula dan coklat. Kajian telah menemukan bahawa buah tanaman itu, biji Castor mengandungi tahap supertoxic dan beracun. Jika satu biji buah itu dimakan, bisanya boleh mengakibatkan kematian. Namun, menurut nombor dari American Association of Poison Control Centre (AAPC) hanya dua korban berkaitan dgn buah ini tercatat dalam tempoh 1999-2004.

9.Belladonna

Dengan nama yang bererti wanita cantik, ekstrak dari tanaman belladonna digunakan pada zaman Renaissance sebagai produk kecantikan. Apabila diterapkan pada mata ia membesarkan anak mata dan memberikan penampilan bermata lebar kepada perempuan. Penggunaan yang tidak masuk akal dan berbahaya dari tanaman ini sering membuat pemikir zaman sekarang mengagumi kebodohan nenek moyang mereka. Biasanya keracunan dari belladonna terjadi kerana beberapa orang yang salah telah menganggap bahawa daun ini kononnya mempunyai daya halusinasi yang tinggi. Hal ini hampir membuat penggunaan belladonna untuk membesarkan anak mata tampak masuk akal walaupun ia sebenarnya tidak.

8.Bisa labah-labah Fiddleback

Kurang dari setengah inci panjang, Fiddleback adalah salah satu labah-labah yang paling berbisa di dunia. Berasal dari 25 negara (terutama bahagian selatan dan barat-tengah), gigitan dari Fiddleback biasanya tidak menimbulkan rasa sakit tetapi, selepas lapan jam, mangsa akan kesakitan. Kematian kini jarang, berkat kemajuan dalam rawatan perubatan. Namun, dengan gigitan yang menggalakkan gejala muntah-muntah, lecet, delirium dan nekrosis - labah-labah ini sebaiknya dihindari.


7.Ikan Buntal

Bahagian beracun dari buntal adalah tetraodontoxin yang ditemui dalam ovarinya. Racun ini tidak musnah apabila dimasak meskipun para ahli pakar mengatakan, jika isi perut dikeluarkan sebelum dimasak, ikan biasanya tidak berbahaya. Digunakan dalam hidangan Fugu Jepun, buntal hanya boleh dimasak dan disiapkan oleh chesf khusus yang terlatih dan berlesen. Walaupun demikian, dari tahun 1955 hingga 1975, ada lebih dari 1,500 kematian disebabkan oleh memakan hidangan Fugu tanpa persiapan yang sempurna.


6.Heroin

Sejenis racun yang mempengaruhi sistem pernafasan. Heroin menekan pusat sistem saraf dan mencipta perasaan euforia(gembira).Kadar kematian yang tinggi di antara pengguna Heroin membuatkan ubat ini sukar untuk difahami. Gejala termasuk kejang, penglihatan terganggu, tekanan darah rendah, koma dan kematian akibat kegagalan pernafasan.

5.Hemlock

Hemlock adalah racun yang digunakan untuk mematikan Socrates.Dalam Water Hemlock, kepekatan tertinggi racun cicutoxin boleh ditemui pada akar dan satu gigitan ini boleh menyebabkan kematian pada orang dewasa. Water Hemlock boleh menyebabkan kejang-kejang dan kematian. Poison Hemlock menyebabkan kegagalan otot dan kematian.

4.Bisa Ular

Ketoksikan gigitan ular bergantung pada banyak faktor,termasukklah dari panjang masa berlalu sejak terkena gigitan, sehingga ke tahap bahaya ular meyerang mangsanya. Ular yang paling beracun adalah ular viper dan cobra. Gejala keracunan gigitan ular termasuk pembengkakan, kegagalan organ, muntah-muntah, pendarahan dari mata dan hidung dan gusi serta kesakitan jelas di lokasi gigitan ular tersebut.Menariknya, ular putih jantan bertanggungjawab untuk lebih 3/4 dari korban gigitan ular.

3.Arsenik

Dalam sejarah, arsenik merupakan pilihan kegemaran pembunuh dan selalu menjadi salah satu alat kegemaran dalam digunakan dalam cerita misteri pembunuhan. Di England, ia sentiasa tersedia dan bebas dibeli dari ahli farmasi untuk membantu dalam infestasi tikus. Jejak arsenik yang terdapat di dalam tisu manusia adalah elemen kedua puluh yang paling biasa ditemui badan. Apabila digunakan sebagai racun, gejala termasuk muntah, ketidakselesaan pada perut, muntah-muntah dan cirit birit berdarah.

2.Strychnine

Salah satu bentuk racun yang lebih popular pada awal abad kedua puluh, strychnine menyerang pusat sistem saraf dan menyebabkan reaksi refleks berlebihan. Dengan dos yang betul, mangsa boleh mati dalam sepuluh hingga dua puluh minit - yang mengalami penderitaan contortions dan pergolakan kematian.Strychnine adalah senjata pembunuhan dalam misteri pertama Agatha Christie- The Mysterious Affair at Styles. Racun ini bertindak cepat, rawatan yang berkesan sekarang adalah tidak mustahil. Ia hanya boleh dilihat sebagai senjata pembunuhan cekap dalam fiksyen.

1.Cyanide




Cyanide membunuh dengan mencegah sel-sel darah merah dari menyerap oksigen. Hal ini menghasilkan proses yang dikenali sebagai kapsul cyanide "Internal asphyxia." Cyanide digunakan dalam Perang Dunia II oleh perisik sebagai pilihan melarikan diri mudah untuk mengelakkan daripada ancaman penyeksaan dan kematian. Rasputin diberikan dos cyanide yang seharusnya mematikan. Apabila tidak ada kesan sampingan yang dihasilkan, musuh-musuhnya memutuskan untuk menembak dan melemaskannya.Pasukan CSI dapat mengesan keracunan cyanide tanpa meninggalkan pejabat atau melihat mangsa. Namun, untuk suatu bentuk rekaan keracunan, dan untuk kemasyhuran, cyanide layak duduk di nombor satu dalam senarai ini.

Sumber: toptenz

1 comments:

brat2104 said...

menarik! suka baca..

Post a Comment

 
Aku dan Kau Berbeza... | TNB